Airmiles kennen we als een van de eerste en grotere (internet-)databasemarketeers in Nederland. De nieuwe shop wordt in de periodieke e-mailing van Airmiles gemeld inclusief zes scanbare producten. Usability-technisch gezien niets mis mee. Toch..
..kent de vernieuwde shop zeer duidelijk regels die anno 2009 in de Online Marketing beter kunnen. De mailing laat een selectie zien van zes producten in het befaamde tabelraam. Deze kennen wij van de mailings van onder andere Bigdennis.nl of de conversiegerichte mailings van de Makro of Wehkamp. Thuiswinkel.org heeft in 2008 aangegeven dat twee van de drie online shoppers stoppen bij de kassa. De onduidelijkhijd van de prijzen, het betalingssysteem en het toch niet vertrouwen van de shop zijn zijn redenen om te stoppen. Airmiles doet dit goed.
Prijzen zijn goed leesbaar, communiceren goed èn je ziet direct hoeveel een product met bijgevoegde Airmiles kost. Daar waar de mailing zeer persoonlijk en relevant lijkt kent de nieuwe aanpak duidelijke e-business slordigheden:
1 Het aanbod in de e-mailing -de reden om überhaubt door te klikken naar de shop- is ver te zoeken. Wehkamp lijkt dit stukken beter te doen. Waar Airmiles bekend staat als databasemarketinggigant lijkt de intelligence hier ver te zoeken. Ik ben verre van geïnteresseerd in een broodrooster, Senseo of blender. Als Airmiles ècht moeite had gedaan hadden ze een totaal andere bestedingsgeschiedenis gezien. Een check bij andere Airmile-spaarders brengt mij tot de conclusie dat dit een algeheel aanbod is zonder klantspecificatie.
2 Waar we bij de vroegere buzz-mailings(één aanbieding centraal zetten) het gevoel hadden een èchte aanbieding te ontvangen in de mailbox, lijkt deze mailing op een simpele ‘garage sale’.
3 De shop oogt na het doorklikken op een moderne en scanbare Bol.com en staat bol van de usability die het e-business vak kent. Een groot nadeel is dat ik via een persoonlijke mail doorklik maar niet direct inlog op de shop. En wees nu eerlijk. Wie kent zijn inlog en password van Airmiles nu echt uit zijn hoofd?
4 Shoppen we verder dan lijkt de relevantie mijlen ver in deze winkel. Ondanks het feit dat het aantal Airmiles in mijn mail wordt genoemd, zie ik hier online niets van terug. Ik dien daar handmatig het aantal Airmiles in te tikken.
Drempels, drempels, drempels en een productaanbod dat verre van relevant en aantrekkelijk is maakt de fraai gestylde shop tot een e-business failure. Optimale e-mail-to-shop conversie lijkt dan ook mijlen ver.
Minder subtiel is tevens het feit dat de inschrijving voor de www.thuiswinkelawards.nl 2009 op 16 januari 2009 is gesloten. Of we in maart bij de uitreiking van de awards Airmiles gaan zien lijkt dan ook uitgesloten.