Microsoft heeft zichzelf aardig in de vingers gesneden met een campagne om wat zakelijke software te promoten. In een Poolse versie van de campagne werd een zwarte man omgetoverd tot blanke man, alleen waren ze een klein stukje vergeten.
In de USA versie van de campagne zie je een Afro-Amerikaanse man, een Aziatische man en een blanke vrouw glimlachend aan een tafel zitten. Etnische diversiteit is natuurlijk een belangrijk aspect in Amerika en onderstaande foto speelt hier goed op in.
Zoals je ziet is dit al een Poolse versie. Detail is dat dit de tweede versie is, de eerste zag er namelijk zo uit:
Kennelijk kopen Polen minder snel iets als er een donkere man gebruikt wordt in de campagne, want zoals je ziet zit er een hele andere kop op de middelste man. Een blanke kop welteverstaan. Helaas voor Microsoft zijn de photoshop-jongens vergeten om ook de hand van deze man ‘blank te maken’. Foutje moet kunnen? Ik zeg nee. Een bedrijf als Micorsoft zou dit soort fouten niet mogen maken, zeker omdat fouten met een ‘etnisch tintje’ nogal gevoelig liggen in Amerika. Aan de andere kant zegt het ook wat over het land Polen. Inmiddels heeft Microsoft o.a. via Twitter excuses aangeboden en zoeken ze uit hoe dit heeft kunnen gebeuren.