Het is jullie waarschijnlijk niet onopgemerkt gebleven dat er momenteel in marketingland een flinke discussie gaande is over de kennis van marketingstudenten betreffende Online marketing & Nieuwe media. Bedrijven klagen dat studenten die het bedrijfsleven in gaan niks van internet en online weten. Zelf heb ik mijn steentje bijgedragen aan deze discussie met een artikel op Molblog.
Maar voordat we deze discussie weer verder gaan voeren is het wellicht interessant te kijken wat er dan voor kennisniveau van de studenten verwacht wordt. Het lijkt me logisch dat er niet verwacht wordt dat onze kersverse studenten Nieuwe media experts zijn, maar welke basisvaardigheden zouden zij dan wel moeten beheersen? Ik geef hieronder een suggestie met mijn persoonlijke lijstje, en zou graag deze discussie verder uitwerken in de comments. Aan iedereen de vraag deze lijst aan te vullen met online marketingexpertises die een marketingstudent al tijdens de opleiding zou moeten leren.
- Zoekmachinemarketing: Voor de echte internetdiehards is zoekmachinemarketing al weer redelijk ‘ouderwets’, maar vooral het MKB van Nederland is nu pas echt toe aan Google AdWords (SEA) en Optimalisatie (SEO). Voor studenten die de komende jaren actief worden in de marketingwereld moet dit denk ik dan ook de basis zijn van hun online kennis. Ze hoeven dan natuurlijk niet exact te weten hoe alles werkt, maar kennis over terminologie, voordelen en mogelijkheden zijn zeker vereist.
- Affiliatemarketing: Ook affiliatemarketing is volgens mij een onderdeel dat absoluut niet gemist mag worden tijdens het opleiden van studenten. Een dergelijk algemeen geaccepteerd marketingmiddel mag toch niet ontbreken? Wederom is het belangrijkste dat de student een globale kennis krijgt over voordelen en mogelijkheden.
- E-mailmarketing: E-mailmarketing is nog steeds een van de eerste tools die door bedrijven worden ingezet als men met online marketing aan de gang gaat. We moeten studenten uiteraard niet gaan leren Spammen, maar moeten ze juist de andere kant van de medaille laten zien. Moderne e-mailmarketing leidt tot gepersonaliseerde boodschappen die relevant zijn voor de consument. Daarnaast kan door studenten kennis worden opgedaan over de geweldige meetbaarheid die tegenwoordig op e- mailmarketing kan worden losgelaten.
- Analytics: Waar ik net al kort op meetbaarheid in ging, wil ik even tijd nemen voor een van DE trends van komende jaren. Pieter Voogt van PauwR noemde analytics zelfs onlang het ‘zwaffelen van 2009’om aan te tonen dat analytics weleens het woord van het jaar zou kunnen worden binnen de marketing. Meetbaarheid wordt steeds belangrijker, en is wat mij betreft een belangrijk onderdeel waarop studenten moeten worden bijgespijkerd. Natuurlijk hoeft men ook hier weer niet alle technische foefjes van Analytics te kennen, een basiskennis is voldoende. Later in het bedrijfsleven wordt deze kennis dan verder ontwikkeld.
- Social media: Social media is de toekomst, dat weten we allemaal. Alle consumentencijfers laten ook duidelijk zien welke impact deze vorm van media zal hebben in te toekomst. Een schakeling met marketing en promotie is voor velen echter nog lastig. Deels is dit te verklaren door het feit dat Social media geen directe salestool is, maar een lange termijn investering in je merkimago. Zeker voor de grote bedrijven is dit erg belangrijk. Studenten dienen dus tijdens hun opleiding al kennis te maken met wat Social media inhoudt, en met wat het kan betekenen voor de marketing. Termen als Weblogsmarketing, Viral marketing en Social networks mogen natuurlijk geen onbekende zijn.
Tot zo ver mijn lijstje. Hopelijk kunnen opleidingen deze lijst, en de aanvullingen daarop, gebruiken bij het vormen van nieuwe vakken en onderwerpen.