In maart 2009 schreef ik naar aanleiding van mijn lezing op de Nationale Carrierebeurs dat studenten nodig bijgespijkerd moesten worden over Personal Branding. Wat ik destijds niet nadrukkelijk heb besproken was het in mijn ogen teleurstellend kennisniveau van de meeste studenten op het onderwerp social media marketing, of social marketing. Weinig kennis was aanwezig over diverse kanalen die kunnen worden ingezet om marketingdoelstellingen te verwezenlijken en om jezelf te profileren online.
Destijds gaf ik de opleidingen (en de student zelf) de schuld van het gebrek aan kennis en gebrek aan actie. Het is nu amper 1 jaar later, maar de wereld is verandert! Het is ongelooflijk om te zien hoe snel veranderingen kunnen plaatsvinden. Bijna wekelijks ontvang ik (en mijn concullegas) tegenwoordig mailtjes van studenten die voor diverse hogescholen en universiteiten projecten, stages en bachelor/masterthesis onderzoeken willen uitvoeren in het vakgebied social marketing.
Hoe anders is deze situatie ten opzichte van vorig jaar, toen ik nog vrijwel nooit dergelijke vragen kreeg. Bovendien is het aantal studenten dat geïnteresseerd is in lezingen/workshop over deze onderwerpen ook enorm toegenomen. Er komen meer en meer aanvragen binnen van studentevenementen waar social media een belangrijk thema is.
Er doet zich nu echter een geheel nieuw probleem voor. Het is inmiddels niet de kennis van de studenten die achterblijft, maar de kennis van veel docenten. De student weet deze dagen meer over marketing middels social media, dan de meeste docenten, professoren etc. Pas werd ik benaderd door een groepje studenten dat een zeer mooie topic had gekozen in het social media gebied, maar die niet in staat waren de docent te laten begrijpen wat het onderzoek in hield. Ik heb hen vervolgens met pijn in mijn hart moeten adviseren om maar gewoon een ‘standaard’ marketingprobleem te gaan pakken, bijvoorbeeld de invloed van diverse verpakkingen op het koopgedrag.
Veel initiatieven gaan op deze wijze verloren in het huidige schoolsysteem. Wordt het niet eens tijd dat docenten bijgeschoold/omgeschoold worden, of dat er meer gebruik wordt gemaakt van externe kennis, zoals sommige onderwijsinstellingen dat reeds doen? Al met al ben ik echter enorm blij met het feit dat social marketing haar weg naar de top of mind van de moderne marketingstudent heet weten te vinden!