Kosten die door ondernemers vaak worden vergeten bij belastingaangifte!

Wanneer je start als ondernemer dan verlang je ongetwijfeld naar de vrijheid van ondernemen en voor jezelf werken. Dat wil niet zeggen dat je niet bereid bent om hárd te werken, je gaat juist knallen om van jouw bedrijf een succes te maken! Je hebt iets waar je goed in bent -en leuk vindt- gevonden, en daar ga je vol voor. Maar wat het soms wel lastig kan maken, is dat je niet alleen kan doen wat je leuk vind maar dat er ook veel zaken bij komen kijken zoals bijvoorbeeld de boekhouding. Iets waar je niet te snel overheen moet stappen want wanneer je het goed doet, kun je hier behoorlijk wat geld mee besparen. Nieuwsgierig welke kosten vaak over het hoofd worden gezien? Lees snel verder.

Altijd bereikbaar

Als ondernemer ken je vaak ruime of zelfs helemaal geen openingstijden. Je bent er voor klanten en stakeholders wanneer het simpelweg nodig is. De kosten hiervan, die mag je gewoon opbrengen bij de jaarlijkse belastingaangifte. Om hier geen verwarring over te laten ontstaan, verdient het aanbeveling om voor een Ben Zakelijk mobiel of Zakelijk Sim Only abonnement te gaan. Dit gaat ervoor zorgen dat er geen discussie ontstaat of de kosten wel zakelijk zijn, het zit immers al in de naam! Daarnaast zorgt een zakelijk abonnement er ook voor dat jij precies krijgt wat je nodig hebt; ongelimiteerde bereikbaarheid zodat je nooit meer onbereikbaar bent doordat je bundel op is, óf een onverwacht hoge rekening aan het einde van de maand.

Representatie

Om klanten voor je te winnen moeten ze een goede indruk van je krijgen, dit zit hem niet alleen in een goed product of dienst maar ook in de representatie. Van een mooie auto tot een goed pak, maar ook weer niet té glimmend en glad. Ook het bezoeken van een beurs voor het opbouwen van een netwerk (en de reis- en verblijfkosten daarvan) mag je gewoon opbrengen als kosten voor de belastingdienst. Het is dan ook slim om dit allemaal goed en grondig bij te houden en daarvan de betaalbewijzen te bewaren. Zo hoef je aan het einde van het jaar niet te zoeken maar heb je alles bij elkaar. Hier zijn tegenwoordig hele handige apps voor waarmee je alles gewoon bij kan houden. Soms kosten die apps wat geld, maar dat is het in veel gevallen meer dan waard.

Conclusie

Kortom, de boekhouding doen is maar van weinig ondernemers een hobby. Tenzij je natuurlijk een accountantskantoor bent gestart. Maar uitzonderingen daargelaten, het is slim om wel scherp te zijn op kosten en je bij alles af te vragen of je het ook eventueel op kan brengen bij de belastingdienst. Als dat het geval is moet je het zeker doen, de fiscus weet jou waarschijnlijk al goed te vinden waar het gaat om het betalen van belasting. Dan mag je ook de kosten die je daarbij mag aftrekken zeker opbrengen in je eigen voordeel. Veel plezier met het bespaarde geld!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven