Gelukkig, we zijn het jaar voorbij waarin social media gezien werd als de enige en echte holy grail of marketing! Gelukkig, we zijn de jaren voorbij waarin iedereen maar wat deed, of kijken in ieder geval iets verder dan dat. Gelukkig begint er hier en daar het besef door te dringen dat marketing nog altijd is zoals het eerst was, hetzij beïnvloedt door een maatschappelijke verandering genaamd social media, versneld en gevormd door technologische vooruitgang.
Kortom, de marketingwereld begint langzaamaan weer af te koelen van een hype en zet de eerste stappen naar professionalisatie van het ‘nieuwe’ marketing landschap waarin het (sociale) internet een steeds centralere rol zal gaan spelen.
Het is tijd om internet dus ook als een volwassen marketingkanaal te gaan behandelen! Het is tijd om te gaan zien dat internet geen medium an sich meer is, maar een verzameling van diverse zeer verschillende media. Dit brengt met zich mee dat bedrijven om succesvol te zijn zullen moeten werken met crossmediale integraties en een crossmediale strategie. Deze integraties kunnen uiteraard plaatsvinden van offline naar online, van web to print etc. maar tegenwoordig dus ook op het internet.
Mijn visie van de toekomst brengt een crossmediale internetstrategie, waarin tal van online marketingtools op elkaar zijn afgestemd, overgoten door een sociaal organisatie sausje met sociale media als centraal middelpunt.
Te vaak staan en lopen initiatieven en activiteiten nu nog los van elkaar. Dit brengt automatisch een van de grootste problemen met zich mee binnen de internetwereld, het falen om de doelgroep te activeren. Hoeveel schitterende sociale omgevingen blijven er online wel niet leeg en passief? Hoe kan dat gebeuren, hoe komt dat? Ik denk in de meeste gevallen door een gebrek aan strategie, door een gebrek aan crossmediale processen waarbij bijvoorbeeld emailmarketing in combinatie met een online platform en een viral campagne wordt ingezet. Emailmarketing wordt vaak versleten, en deels is dat terecht. De komst van social media stelt ons echter in staat om ook emailmarketing weer relevanter voor de klant te maken, een krachtig marketingwapen blijft over. Een Amerikaanse econoom (ben zijn naam helaas even kwijt) quote illustratief: ‘Email is the glue between social media’.
Maar denk ook eens aan database-marketing, dat al enkele jaren versleten wordt als 1.0 en ouderwets. Het gebrek aan goed databasemanagement is in mijn ogen echter een van de redenen waarom de grootste social media platformen in Nederland en ter wereld zo lang geworsteld hebben met hun winstcijfers en omzet. Databases zijn goud waard voor marketingdoeleinden, thats for sure!
Deze ontwikkelingen drijven ook weer het ontstaan van een nieuw soort bedrijven. Een aantal jaar terug kwam je er mee weg als je bedrijf gepositioneerd werd als ‘internetmarketing’. Door de snelle ontwikkelingen werd dit echter anders, we moesten allemaal gaan specialiseren en een eigen stukje van de markt pakken. Je werd emailmarketeer, SEO specialist, Social media strateeg etc. etc. Wat mij opvalt is dat we langzamerhand weer terug gaan keren naar een situatie waarin de one-stop-shop terugkeert, het bedrijf waar je terecht kunt voor je gehele internetstrategie. Deze bedrijven combineren vervolgens kennis in huis met kennis van freelancers etc.
In de komende maanden wil ik meer aandacht gaan besteden aan internet strategie met een sociale focus en integratie tussen diverse internettools. Lijkt jullie dat interessant, of kan ik het beter laten zitten 😉